«تکتیرانداز»از پخش تلویزیونی تا اکران عمومی/صداوسیما خوشقول بود
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۶۲۳۰۸
ابراهیم اصغری تهیهکننده فیلم سینمایی «تکتیرانداز» به کارگردانی علی غفاری که قرار است از فردا ۳۰ خردادماه به نمایش دربیاید در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: طبق هماهنگیهایی که در ماههای گذشته با بنیاد فرهنگی روایت فتح و دفتر پخش بهمن سبز داشتیم قرار شد فیلم را به مناسبت هفته دفاع مقدس اکران عمومی کنیم که خوشبختانه مقدماتش فراهم شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: اولین فلسفه اکران فیلم این است که مخاطبان سینما که ممکن است خیلی از آنها فیلمهای تلویزیونی را تماشا نکنند، راغب به تماشای «تک تیرانداز» روی پرده سینما باشند که به لحاظ فنی فیلم متفاوت است، نکته ما بیشتر تماشای فیلم و بهره بردن مخاطب از این فیلم دفاع مقدسی است در این ایام میتواند بیانگر رشادتهای شهدای دفاع مقدس باشد ضمن اینکه به نظرم اگر شرایط سینماها عادیتر شود و آرام آرام مخاطبان با سینما آشتی میکنند، حتی کسانی که یک بار این فیلم را در تلویزیون دیدند، اگر فیلم را در سینما ببینند احساس میکنند بسیار فیلم متفاوت و تاثیرگذارتری دیدهاند و قطعاً از سالن راضی خارج میشوند چون بعد از سالها یک فیلم دفاع مقدس با محوریت یکی از قهرمانان ملی ساخته شده که مهمترین نگاهش به جذب مخاطب و جلب رضایت آنها بوده است. در ایام جشنواره هم شاهد این بودیم که تمام مخاطبان راضی بودند و دیگران را به تماشای «تک تیرانداز» تشویق میکردند.
اصغری با اشاره به توافقات مالی با صداوسیما برای پخش تلویزیونی این فیلم سینمایی پیش از اکران عمومی در ایام نوروز بیان کرد: توافقات مالی این فیلم بین بنیاد فرهنگی روایت فتح و صدا و سیما انجام شده و قطعاً بخشی از پرداختها صورت گرفته است؛ یکی از توافقاتی که داشتیم این بود که این فیلم بتواند در باکس بازرگانی تلویزیون تبلیغات خوبی در زمان اکران سینمایی داشته باشد و امیدوارم این موضوع تحقق پیدا کند، مقدمات این توافق به عمل آمده و این اتفاق میتواند به آشتی مردمی که ماههاست به دلیل کرونا از سینما دور شدهاند، با سالنهای سینما کمک کند.
وی درباره خوشعهدی صداوسیما در عمل به تعهداتش هم گفت: با توجه به شرایط مالی حاکم بر کشور صداوسیما توانسته است از پس تعهداتش بربیاید و امیدوارم این شرایط مالی همچنان برای سازمان صداوسیما فراهم باشد تا بتواند آثار دیگر همکاران و بهخصوص آثار ارزشی و دفاعمقدسی را با قیمت معقول و مناسب خریداری کند تا هم انگیزهای برای تولید این فیلمها باشد و هم مشوقی برای پخش این فیلمها از تلویزیون. با توجه به فیلمهای متعدد مانده در صف اکران، برخی از این پخشهای تلویزیونی حتی میتواند پیش از اکران عمومی فیلمها باشد تا بخشی از بار ترافیک فیلمهای مانده در صف اکران را هم کم کند.
تهیهکننده «تکتیرانداز» درباره موضع سینماداران نسبت به اکران فیلمی که پیشتر از تلویزیون پخش شده است هم توضیح داد: این اتفاق، اتفاق نادری در سینمای ایران بود که یک فیلم ابتدا در تلویزیون پخش شد و بعد از چند ماه قرار است در سینماها اکران شود، اما این لطفی است که دوستان شورای صنفی اکران، مدیران ارشاد و صاحبان و مدیران سینماها نسبت به سینمای دفاع مقدس و مشخصاً این فیلم دارند. همه دوستانی که این فیلم را دیدهاند، اذعان دارند که این فیلم متعلق به پرده سینماست و قطعاً در اکران عمومی مخاطب خود را خواهد داشت. ۵۰ درصد کیفیت فیلم را مخاطب در تلویزیون ندیده است و در سینما آن را خواهد دید. از آنجایی که فیلم یک اثر اکشن و حادثهای است قطعاً در سالن سینما تأثیری بیشتری بر مخاطب خواهد گذاشت. دوستان هم به این جمعبندی رسیدند که حیف است سینمای ایران از اکران این فیلم بر پرده محروم بماند.
وی در پایان تأکید کرد: علاوهبر کیفیت فنی و سینمایی، موضوع فیلم که به بهترین تکتیرانداز دوران دفاع مقدس میپردازد هم در این زمینه حائز اهمیت است و خوشبختانه حاصل کار هم فیلم جذاب و مخاطبپسندی شده است.
کد خبر 5308828 زهرا منصوریمنبع: مهر
کلیدواژه: علی غفاری بنیاد فرهنگی روایت فتح ابراهیم اصغری هفته دفاع مقدس فیلم تک تیرانداز سینمای مستند تئاتر ایران حضور هنر ایران در جهان برنامه تلویزیونی فیلم کوتاه شبکه دو سیما شبکه پنج سیما موسیقی ایرانی هفته دفاع مقدس رادیو سلامت انیمیشن رادیو سیما فیلم آلبوم موسیقی تک تیرانداز اکران عمومی دفاع مقدس فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۲۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا سلبریتیها جای کسی را در تئاتر تنگ کردهاند؟
حضور بازیگران سینما و تلویزیون، روی صحنه تئاتر، طی سالهای اخیر، با موجی از واکنشهای متفاوت مواجه بوده است. عدهای این حضور را غنیمت شمرده و آن را به نفع مصادیقی، چون جریان اقتصادی تئاتر نسبت دادند و در مقابل، برخی این حضور را ناامن دانسته و ساحت نمایش و صحنه را مبرا از آن رخدادهایی که مقابل دوربین سینما و تلویزیون میگذرد، میدانند.
خاک صحنه دامنگیر است
این تقابل طی سالیان اخیر، همواره به محلی در جهت مناقشه دو گروه تبدیل شده است، اما کفه قضاوت همواره به نفع موافقان این حضور، سنگینی کرده است علیالخصوص آنکه طی ماههای اخیر، اخباری مبنی بر حضور اینفلوئنسرها روی صحنه نمایش حسابی خبرساز شده بود. در چنین شرایطی استدلال موافقان حضور بازیگران سینما و تلویزیون در تئاتر این بود که در این زمینه، آیا حضور بازیگر حرفهای موجه است یا حضور اینفلوئنسرها؟
بسیاری از بازیگرانی که امروز به ستارههای دنیای سینما، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون تبدیل شدهاند، از تئاتر شروع کردهاند و خاستگاه تئاتری دارنددر حال حاضر بازیگرانی، چون فرهاد آئیش، صابر ابر، بهرام افشاری، نادر فلاح، بهنام تشکر، کوروش سلیمانی، رامین ناصرنصیر، امیرحسین فتحی، نورا هاشمی، صدف اسپهبدی، محمد نادری نمایشهایی را به روی صحنه دارند؛ حضور بازیگران شناختهشده دیگر به پای ثابت تقویم سالیانه کشور تبدیل شده بهگونهای که در هر برهه زمانی در طول سال، بازیگران چهرهای را یافت میکنیم که نمایشهایی را به روی صحنه دارند.
لازم است به این نکته مهم اشاره کنیم که بسیاری از بازیگرانی که امروز به ستارههای دنیای سینما، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون تبدیل شدهاند، از تئاتر شروع کردهاند و خاستگاه تئاتری دارند و اکنون که پس از مدتی، دوباره به صحنه تئاتر بازگشتهاند، نمیتوان این ایراد را بر آنها وارد دانست که چرا خود را به هنر نمایش سنجاق میکنند. خاک صحنه دامنگیر است و اگر باید انتقادی را به این دسته از بازیگران وارد دانست، باید عنوان کرد که چرا در طول این مدت، در عرصه نمایش کمکاری داشتهاند.
فارغ از این اتفاق، اگر بازیگری، خاستگاه تئاتری نداشته باشد و حالا به هر دلیلی درصدد تجربهاندوزی در این عرصه است، چرا باید جلوی این حضور را گرفت؟ نخست آنکه تمرینات منحصر تئاتر سبب کسب مهارتهای نوین و متفاوتی در آن بازیگر میشود که در ادامه مسیر بازیگری او تاثیرات مثبتی به همراه خواهد داشت.
چندین نمایش وجود دارند که از هیچ بازیگر چهرهای استفاده نکرده و بنابراین فضا برای کسانی که منحصرا فعالیت خود را در تئاتر دنبال میکنند به راحتی فراهم استثانیا سبب رونق اقتصادی تئاتر میشود که در تمام این سالها بهعنوان پاشنه آشیل نمایش مطرح بوده و ناملایمات بسیاری را در این هنر اصیل رقم زده است. ثالثا، هر نمایشی، نویسنده، کارگردان و تهیهکننده دارد. با توجه به حساسیتهای بالایی که در این زمینه وجود دارد و البته وسواسی که به ویژه در نگاه کارگردان موجود است، نمیتوان اینگونه اندیشید که یک بازیگر با هر قابلیتی که داشت، میتواند به روی صحنه رفته و اساسا شایستگی چنین حضوری را ندارد چرا که تمام این موارد، از فیلتر کارگردان و دیگر صاحبان نمایش عبور کرده و چیزی به دلخواه بازیگر رقم نمیخورد.
فارغ از تمامی این موارد، هماکنون چندین نمایش وجود دارند که از هیچ بازیگر چهرهای استفاده نکرده و بنابراین فضا برای کسانی که منحصرا فعالیت خود را در تئاتر دنبال میکنند به راحتی فراهم است و اینکه برخی عنوان میکنند حضور سلبریتیها، محدود شدن فضای کاری هنرمندان عرصه تئاتر را تشدید میکند، منطق درستی نداشته و نمیتوان بر آن تکیه کرد.
«حضور سلبریتیها در عرصه تئاتر تاکنون منتج به اتفاقهای خوبی شده که مهمترین آن، فروش بالای آن آثار بوده که اقتصاد این هنر را در طول سال با افزایش قابلتوجهی همراه کرده و سبب میشود تا سانسهای برخی از این نمایشها تا روزهای متوالی رزرو شده و سالنها پر شوند»
هنر تئاتر در کشور، نسبت به سینما و شبکه نمایش خانگی، از برخی محدودیتهای بعضا تاریخی رنج میبرد. در طول این سالها تلاشهای بسیاری صورت گرفته تا بسیاری از این محدودیتها مرتفع شود. رویکردی که قطعا با استقبال دوستداران و دلسوزان این هنر همراه است بنابراین نباید با ایراداتی از این دست، زمینه فعالیت در این عرصه را محدود کرد و مخاطب را نسبت به این هنر، دلسرد کرد. حداقل امروز که هنر نمایش، تلالویی ویژه در حیات پساکرونایی خود دارد، باید با همبستگی و دلسوزی، زمینه اعتلای بیشتر هنر تئاتر در کشور را رقم زد و موانع پیشرو را عقلانی و حسابشده مرتفع کرد.
منبع: ایرنا
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی